Reklama
 
Blog | Pavel Forst

Fenomén jménem Facebook

Facebook. Slovo, které se v posledních týdnech a měsících skloňuje do všech možných pádů. A myslím, že i většina z vás o Facebooku minimálně slyšela.

Facebook je rozsáhlý společenský webový portál, který slouží k tvorbě sociálních sítí, komunikace nebo k sdílení multimediálních dat jako jsou fotografie nebo videa. S více jak 150 miliony aktivními uživateli (!) patří Facebook k největším komunitním serverům na světě a je plně přeložen do více než 35 jazyků.

Založit tento projekt napadl studenta Harvardské univerzity Marka Zuckerbergera začátkem roku 2004, který nejdříve vytvořil síť, jenž fungovala mezi studenty Harvardu. Později se rozšířila do několika okolních škol. Dva roky po spuštění Facebooku se začaly připojovat některé velké společnosti, což docílilo toho, že od 11. srpna 2006 je Facebook přístupný všem, kterým je více jak 13 let.

Facebook se rozšiřuje opravdu nadzvukou rychlostí. Denně na Facebooku přibude 250 tisíc nových členů. Ti všichni pak zhlédnou 65 miliard stránek za měsíc. Správný chod Facebooku zajišťuje více jak 700 zaměstnanců. Roční obrat Facebooku činí víc než 80 milionů amerických dolarů. A k tomu je Facebook šestým nejnavštěvovanějším webem na světě.

Facebook funguje podobně jako ostatní komunitní servery. Těží ze své jednoduchosti a intuitivnosti. Návštěvník si může jednoduše založit profil, který vyplní společně se jménem, zájmy a dalšími informacemi o sobě. Poté si vytváří seznam svých přátel, které musí požádat o přidání do svých kontaktů.

Další možností na Facebooku je přidávání se do různých skupin. Můžete se tedy stát fanoušky Vašich oblíbených zpěváků, herců nebo sportovních týmů. Ale také kečupu, spánku, léta, vody z kohoutku a dalších podobných věcí. 150 milionů uživatelů toho vymyslí spoustu.

Reklama

Facebook se také může pyšnit největší databází fotografií na světě, kterých je na tomto serveru téměř 2 miliardy. Skvělým nápadem je to, že fotky, které na Facebook nahrajete, můžete označovat. Označovat tak, že kliknete na fotku a do zobrazeného rámečku napíšete jméno člověka, který třeba stojí na fotce vedle vás. A co víc, pokud onen člověk má profil na Facebooku, už se Vámi nahráná fotografie objeví i v jeho profilu. A nejenom na fotkách funguje podobná provázanost a interaktivita.

Alfou a omegou na Facebooku je však stavový řádek, do kterého můžete napsat co právě děláte. Nudíte se v práci, nebo jste přišli večer z hospody opilí? Pojďme to vyhlásit světu přes Facebook! Musíte však dávat pozor na to, zda ve Vašich kontaktech, kterých může být stovky, náhodou není Váš šéf, kterému by se třeba status "Nudím se v práci" nebo "Dnes nejdu do práce, protože jsem se ožral" nemusel líbit. A podobné příběhy se skutečně staly!

Dnes jsem četl článek, ve kterém Evropská komise před Facebookem varovuje. Zejména mladí lidé, uživatelé Facebooku, odhalují denně své soukromí, kteří si v některých případech nejsou vědomi svých práv v souvislosti s používáním osobních údajů. Nejčastějšími navštěvníky jsou mladí lidé ve věku 15 až 24 let.

Zajímavá pak byla i anketa, kdy se server ptal lidí, zda mají na některém podobném komunitním serveru svůj profil. Padesát procent odpovědělo, že ano a to přímo na Facebooku. A když jsme u těch procentech, na závěr si uveďme jednu statistiku. Už v roce 2005 mělo 85 procent amerických studentů na Facebooku svůj profil, z čehož se 60 procent přihlašovalo každý den, 85 procent alespoň jednou týdně a 93 procent jednou do měsíce.

A co si myslíte Vy o Facebooku? Může ohrozit člověka? Ztrátou soukromí? Nebo něčím jiným?