Reklama
 
Blog | Pavel Forst

Internetové televize jako byznys

YouTube založili před dvěma roky Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim, tehdy jako zaměstnanci firmy PayPal. Nyní má YouTube 67 zaměstnanců. Už od samotného spuštění webu rostla návštěvnost rapidně nahoru, zejména díky tomu, že obsah vytvářeli sami návštěvníci, kteří na server ukládali svá videa. Server byl dokonce zvolen jako vynález nebo myšlenka roku 2006 v časopise TIME.

A další ocenění na sebe nenechala dlouho čekat. Nedávno se
například YouTube objevil v prestižním žebříčku webů, které změnily
svět. Server The Observer vybral YouTube hned na čtvrté místo, čímž se
řadil do společnosti webů jako Google, Yahoo, eBay nebo Wikipedia.

Založení YouTube byla rozhodně dobrá volba, to potvrdil i fakt, že
Google zaplatil v říjnu 2006 za tento server 1,65 miliardy dolarů. V té
době byl YouTube přímým konkurentem služby Google Video, to však
nebránilo, aby se Google s YouTube dohodly na zachování používaných
technologií a značky, zejména kvůli její marketingové ceně a známosti.
Rozhodně podobný bleskový vývoj, který prožil YouTube, je snem všech
českých napodobenin.

Provozovatelé plánují lokalizace do více jazyků, přičemž by neměla
být opomenuta ani čeština a neměli bychom na ni dlouho čekat. Další
novinkou, o které mluvil Chad Hurley, jeden ze zakladatelů YouTube, by
měly být reklamy. Objevit by se měly na začátku před spuštěním samotných videí.
Zároveň by YouTube spustil i systém, který by přerozděloval zisk z
reklam uživatelům, kteří jednotlivá videa na server nahráli. Provize za
úspěšné video budou dostávat pouze ti uživatelé, kteří dokáží, že mají
práva k použití snímku. Google nyní intenzivně pracuje na způsobu, jak odhalit videa, která podléhají copyrightu a na serveru nemají co dělat.

Reklama

Internetová televize jako P2P

V podobném stylu to rozjel i projekt Joost,
což je internetová televize, která pracuje na technologii P2P. Tuto
technologii používá kvůli velkému toku dat, který při vysoké kvalitě
videa musí servery stíhat odesílat. Provozovatelé zároveň spolupracují s tvůrci filmů.
Joost založila známá dvojice Niklas Zennström a Janus Friis, kteří před
lety vyvinuli software Kazaa (ten umožňoval sdílení souborů s ostatními
uživateli) a Skype.

Dnes je slovo Skype známé už téměř skoro stejně jako slovo ICQ. A
právě Skype od nich koupila společnost eBay za rekordních 4,1 miliardy
dolarů, přičemž byla platba rozdělena na tři fáze. V první fázi byla
zaplacena částka 1,3 miliardy dolarů v hotovosti. V druhé fázi pak
dalších 1,3 miliardy v akciích. Zbylých 1,5 miliardy dolarů mělo být
doplaceno po splnění smluvních závazků a finančních cílů. Pro eBay to
byl v té době největší nákup v jeho desetileté historii.

Joost má stále docela dobře rozjetou budoucnost. Otázkou však je,
jestli si na Joost uživatelé zvyknou. Je totiž nutné si na počítač
nainstalovat zvláštní program. V zahraničí snad tato služba budoucnost
má, u nás je to trochu horší. První překážkou je jazyková bariéra,
druhou příliš velký objem přenesených dat. Ke sledování totiž
potřebujete přenosovou rychlost až 50 kB/s.

Video jako z počítače

Dalším hráčem na trhu je Stage6.com,
který můžeme na Internetu vidět od listopadu roku 2007. Jedná se o
projekt společnosti DivX, která je známá především svým kompresním
formátem. Ten dokáže například filmy v DVD kvalitě zkomprimovat na
velikost několika set megabytů na úkor minimální ztráty kvality. A
právě formát DivX server Stage6 využívá. Videa na Stage6.com jsou tedy
v nesrovnatelně vyšší kvalitě. Dá se říct, že video na tomto serveru
dosahuje téměř stejné kvality jako videa v počítači před nahráním na
Stage6.

To samozřejmě má však i svá proti. Abyste mohli na Stage6 videa
prohlížet, potřebujte DivX Web Player. Ale téměř všechny prohlížeče si
tento plugin dokáží automaticky nainstalovat, tudíž by v tomto zásadní
problém nebyl. Ten je však jinde. Abyste mohli na Stage6 videa
publikovat, musíte mít daný snímek ve formátu DivX nebo aspoň XviD.
Většinou se videa stříhají v kontejnerech AVI, MPEG nebo WMV, které ovšem Stage6 nepodporuje.

Pokud tedy chcete úspěšně na Stage6 video publikovat, musíte mít
aspoň částečně pokročilou znalost práce s PC a videem. Na YouTube
přitom může publikovat každý, není na tom nic složitého. Stage6 má
omezení 2 GB, YouTube dokonce 100 MB a je omezen i časově – deseti
minutami pro jedno video. Je proto otázkou, zda se projektu podaří v
silném konkurenčním prostředí přežít.